onsdag 25. mars 2015

Male furubord

Møblene må rengjøres grundig før de males. Hvis gammel maling skal fjernes, er varmluftpistol et fint. Et egenprodusert bord sitter man gjerne lenge ved.

Vår gjør-det-selvere Julia tok utgangspunkt i noen. Ja, dette blir mitt første innlegg her på forumet, så hei hei! Så skal du male vinduer, dører eller annet av furu - kjøp deg en liten bøtte . Kjøpte meg ett gammelt furubord til 5kr på finn etter det ble slutt mellom jeg og bf.

Jeg tor jeg også vil male min spisegruppe hvit. Siden jeg har malt en del gammelt rask hvitt, og er sååå fornøyd med det, er jeg innom tanken på og male dette framskapet. Tenker på å male dem i lik farge med listene. Planlegger å male et gammelt furu bord med Lady Pure Nature og ønsker meg en farge som passer til gråtoner.


Uansett malingsvalg starter du med å male taklistene og benytter samme maling som. På furubord bør du flekke alle kvistene med kvistlakk, mens dette ikke er . Som regel er furu den tresorten man forbinder med gulning. Dessuten kan møblene males, men da vil de jo ikke fremstå som eikemøbler, . Vask med salmiakkvann, la det tørke, mal et strøk med heftgrunn, så kan du male med hva du vil etterpå. Som kanskje noen av dere husker, var jeg på slutten av ferien i ferd med å male gangen på hytta.


Synd jeg ikke har før-bilder, for hele rommet . Løsningen ble å først male hele bordet mørkegrått. Det er ikke så tykt, så kan man pusse det og male? Da må det vel i så fall behandles med noe først. Julia tok utgangspunkt i noen ubehandlede bord og lot penselen jobbe. Mens jeg stod å pusset med en vanlig pussemaskin, følte jeg at det var ikke håp å få det fint igjen.


Tenkte at jeg må bare male hele bordet hvitt. Tjære eller linoljebaserte produkter er bra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.