fredag 31. januar 2014

Male lakkert bord

Det er ikke så tykt, så kan man pusse det og male? Da må det vel i så fall behandles med noe først. Har lenge tenkt å male et salongbord som fra før er beiset og lakket. Vi skulle så gjerne ha malt denne i en annen farge, men hvordan gjør vi dette da den er lakkert? Du har malte bor bord som er lakkert og bord som er ubehandlet, sier hun.


Men det er ikke alltid lett å skille mellom lakkerte eller oljete bord. Kommode før-gammel,gul og ikke pen lengre.

En god vask med den fantastisk gode trerensen. Film som viser hvordan male et lakkert tak og noen lakkerte skapdører. Jeg har en gammel spisestue i lakkert eik som jeg ønsker å male i hvit høyglansmaling. SÅ MITT TIPS ER: skal du male store plater som bord f. Også er gammelt skap som er lakkert, kan jeg bare grunne og male tror du? I lengere tid hadde Heidi og Trude fra Maleriet Fargehandel på Hønefoss stående en spisestue som de ikke helt visste hva de skulle gjøre med.


Et lavt bord kan trekkes med stoff og pute og bli puff, eller man kan. Dersom bordet er beiset + lakkert med fargeløs lakk (ganske vanlig på møbler), må du først pusse ned lakken fullstendig, en hel del møbellakk . Solen skinner og vi håper alle at NÅ KOMMER VEL VÅREN.

Et egenprodusert bord sitter man gjerne lenge ved. Vår gjør-det-selvere Julia tok utgangspunkt i noen ubehandlede bord og lot . Her fant jeg en veldig grei fremgangsmåte og gode tips for hvordan man går frem om man har en bokhylle eller annet som man gjerne vil male i . Før du skal male møbler så er det viktig at lakkede flater (rester av gammel oljemaling, eller lakk) pusses ne så det blir matt og ripet opp. Møblene må rengjøres grundig før de males. Vurder hvilke møbler som egner seg til å male.


Julia tok utgangspunkt i noen ubehandlede bord og lot penselen jobbe. Jeg har sååååå lyst til å male alle møblene våre hvite, men mannen min er IKKE enig, for han mener at fargen ikke vil.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.